Молитовне поминання за здоров’я та за упокій у Свято-Успенській Святогірській Лаврі
У Свято-Успенській Святогірській Лаврі братія звершує щоденне молитовне поминання за здоров’я та за упокій православних християн, охрещених у канонічній Православній Церкві. Записки з іменами для поминання приймаються в храмах і крамницях Лаври.
Люди, які не мають змоги приїхати до Лаври, теж можуть подати записки для поминання.
Записки для поминання приймаються на електронну скриньку [email protected]
У листі необхідно вказати, на яке богослужіння подається записка, та додати електронну копію (фотографію або скріншот) квитанції із сумою пожертви. Також можна вказати дату, суму та назву системи, за допомогою якої було здійснено переказ.
Кожне ім’я пишеться у родовому відмінку з нового рядка.
При подачі записок на інший день або на інше богослужіння необхідно повторно писати записку з іменами.
Прийняті записки одразу передаються для поминання.
Будь ласка, не дублюйте листи.
Записку можна подати на одну службу або для тривалого поминання (40 днів, 0,5 року, 1 рік).
Записки за здоров’я подаються на літургію, молебні, параклис, Псалтир, братську молитву. Записки за упокій подаються на літургію, панахиду, Псалтир, братську молитву.
Літургія — головне богослужіння, на яке подається записка (за здоров’я та за упокій), а потім вже можна подати записку на молебень (за здоров’я), панахиду (за упокій). Також додатково можна подати записки (за здоров’я та за упокій) на братську молитву і на читання Неусипного Псалтиря.
На Божественну літургію приймаються записки за здоров’я та за упокій (на 1 службу, 40 днів, 0,5 року, 1 рік).
На читання Неусипного Псалтиря та братську молитву приймаються записки за здоров’я та за упокій (на 40 днів, 0,5 року, 1 рік).
На молебні приймаються записки за здоров’я (на 1 молебень).
На параклис приймаються записки за здоров’я (на 1 параклис).
На панахиду приймаються записки за упокій (на 1 панахиду).
У Великий піст приймаються записки за упокій. Написані імена братія Лаври будуть поминати до кінця Великого посту.
Пожертва
Пожертва за молитовне поминання вноситься за одну записку (на одну Божественну літургію, молебень, панахиду, поминання у Великий піст) або за одне ім’я (тривале поминання на Божественній літургії, при читанні Неусипного Псалтиря, на братській молитві).
Розмір пожертви за подані записки на одне богослужіння визначаєте Ви самостійно.
Розмір пожертви за подані записки для тривалого поминання залежить від богослужіння, на яке подається записка, та тривалості поминання. Пожертва вноситься за кожне ім’я.
Пожертву можна внести на сторінці https://svlavra.church.ua/kontakty/rekvizity/
Молитовне поминання
Молитовне поминання подається на одну Божественну літургію, молебень, параклис, панахиду. Розмір пожертви визначається Вами самостійно. У записці вказується, на яке богослужіння подається поминання.
Записки на одну літургію, молебень, параклис та панахиду приймаються на одну службу. Якщо Ви хочете подати записки на різні служби або на кілька служб, Вам необхідно подати кілька записок. Пожертву можна внести один раз, а записки необхідно подавати щоразу перед богослужінням.
Богослужіння, на які можна подати записки за здоров’я та за упокій на одну службу:
– Божественна літургія;
– молебень з акафістом святителю Миколаю, архієпископу Мир Лікійських, чудотворцю;
– параклис перед Святогірською чудотворною іконою Божої Матері (особлива служба Пресвятій Богородиці, що складається з канону та акафіста, усі молитвослів’я співає церковний хор);
– молебень з акафістом Покрову Божої Матері;
– молебень з акафістом Успінню Божої Матері;
– молебень преподобному Іоанну Затворнику;
– панахида за померлими.
Зразки поминальних записок на 1 службу
Поминання за упокій у Великий піст
У Великий піст приймаються записки за упокій. Написані імена братія Лаври будуть поминати до кінця Великого посту.
Розмір пожертви за молитовне поминання визначається Вами самостійно та вноситься за одну записку.
У записці вказується, що поминання подається на Великий піст, і пишуться імена померлих.
Тривале молитовне поминання
Тривале молитовне поминання подається на довгий термін (40 днів, 0,5 року, 1 рік) із зазначенням у записці виду та терміну поминання.
Пожертва вноситься за кожне ім’я.
Богослужіння, на які можна подати записки за здоров’я та за упокій на тривалий час:
– Божественна літургія;
– читання Неусипного Псалтиря;
– братська молитва.
Літургія
Поминання звершується священиком у вівтарі з вийманням частиць з просфори за кожне ім’я під час Божественної літургії:
40 днів (сорокоуст) — 50 грн. за одне ім’я;
0,5 року — 150 грн. за одне ім’я;
1 рік — 300 грн. за одне ім’я.
Псалтир
Поминання звершується братією Лаври під час читання Неусипного Псалтиря:
40 днів — 30 грн. за одне ім’я;
0,5 року — 75 грн. за одне ім’я;
1 рік — 150 грн. за одне ім’я.
Братська молитва
Поминання звершується братією Лаври під час ранкового молитовного правила:
40 днів — 30 грн. за одне ім’я;
0,5 року — 75 грн. за одне ім’я;
1 рік — 150 грн. за одне ім’я.
В іншій валюті — за поточним курсом обміну.
Церква не поділяє молитви за рівнем сили. Умовний розмір пожертви впливає лише на те, на яку службу і на який термін подається поминання.
Зразки поминальних записок для тривалого поминання
У Свято-Успенській Святогірській Лаврі богослужіння звершуються щодня.
З розкладом богослужінь можна ознайомитися за посиланням.
Усі внесені пожертви витрачаються на утримання обителі, відновлення та будівництво нових храмів і скитів, благодійну діяльність. Детальнішу інформацію можна знайти на сторінках сайту Свято-Успенської Святогірської Лаври https://svlavra.church.ua/
Відповіді на часті запитання
Як правильно написати поминальну записку?
У поминальних записках вказуються імена лише православних християн, охрещених у канонічній Православній Церкві.
Не приймаються записки для поминання в Церкві людей, які вчинили смертний гріх самогубства.
Не можна писати у поминальних записках за упокій прославлених святих.
Кожне ім’я пишеться у родовому відмінку з нового рядка.
Імена мирян пишуться без скорочень та додаткової інформації, яка не стосується питання спасіння душі.
Можна вказувати загальноприйняті скорочення: болящ. (болящого), новопрест. (новопреставленого), млад. (младенця), отр. (отрока), в. (воїна) та ін.
Якщо подається записка з ім’ям священнослужителя, то зазначається священний сан.
Якщо світське ім’я не християнське, слід писати ім’я, дане при Хрещенні.
Для чого подаються записки з іменами за здоров’я та за упокій?
Про те, яку мають силу молитви за інших, ми неодноразово читаємо у Святому Письмі. Давайте пригадаємо: чудо перетворення води на вино на весільному бенкеті в Кані Галілейській (Ін. 2:1-11); чудо зцілення слуги сотника з Капернаума (Мт. 8:5-13); чудо зцілення паралізованої людини, яку друзі на ношах спустили через розібрану покрівлю до Іісуса Христа (Мк. 2:1-12). У кожному з цих випадків хтось клопотав перед Господом, тобто молився за інших людей. Зокрема, це були прохання Богородиці, сотника та чотирьох друзів.
Звертаючись до Бога з різними проханнями за інших людей, ми звершуємо молитву предстояння. Тобто ми просимо Бога не про власні потреби, а про спасіння близьких нам людей.
«Возлюби Господа Бога твого всім серцем твоїм, і всією душею твоєю, і всім розумінням твоїм: це перша й найбільша заповідь; друга ж подібна до неї: возлюби ближнього твого, як самого себе», — говорив Іісус Христос (Мт. 22:37-39). Молитва за інших це і є прояв любові до ближнього.
Як пом’янути нехристиянське ім’я?
Складність виникає у тому випадку, якщо людина носить ім’я, якого немає у православних святцях. І це не обов’язково рідкісні імена. Багато хто з подивом дізнається, що в православному календарі немає багатьох імен, які часто зустрічаються: Руслан, Артур, Аліна та ін.
Якщо людина не знає ім’я, дане їй при хрещенні, а точно знає, що її в дитинстві хрестили, то в цьому випадку потрібно звернутися до священика, який підкаже, як змінити ім’я.
На вказану адресу написав про свої думки та попросив поради. Чому мені ніхто не відповів?
За вказаною адресою електронної пошти приймаються лише записки за здоров’я та за упокій хрещених православних християн. З духовних питань необхідно звертатися до священика під час богослужіння на сповіді.
Чому не можна в записках писати імена прославлених святих?
У записку за упокій не потрібно вписувати імена прославлених святих. Канонізуючи того чи того подвижника благочестя, Церква висловлює впевненість, що його душа вже досягла Царства Небесного. Тому святі моляться за нас на небесах.
На яке богослужіння подати записку? На літургію, Псалтир, братську молитву, молебень, панахиду?
Літургія
Літургія — найважливіше християнське богослужіння, під час якого хліб і вино стають Істинним Тілом та Істинною Кров’ю Христовими. Святі отці називають цей процес преложенням, або перетворенням Святих Дарів.
Під час першої частини літургії (проскомідії) священик читає записки та виймає з просфор частиці за здоров’я та за упокій, по одній частиці за кожне ім’я.
У другій частині літургії (літургії оголошених) священик або диякон моляться за здоров’я та за упокій православних християн, імена яких записані у записках.
Під час третьої частини служби (літургії вірних) до записок звертаються двічі. Спочатку імена належить поминати після пресуществлення Святих Дарів, коли на Престолі перед священиком знаходяться Тіло та Кров Христові. «Велика честь — пом’янути чиєсь ім’я в час, коли звершується спогад Страшної Жертви, Страшних Таїнств і присутній Сам Владика Христос», — каже святитель Іоанн Златоуст.
Іще раз звершується молитва за живих і померлих у самому кінці служби, коли після причастя мирян священик занурює у чашу з Кров’ю Христовою ті частиці, які були вийняті на проскомідії та перебували потім на Престолі. При цьому священик каже такі слова: «Омый, Господи, грехи поминавшихся зде Кровию Своею честно́ю, молитвами святых Твоих». Таким чином, душам людей, які поминаються, дарується особлива благодать. Ось чому так важливо замовляти насамперед літургію, а потім вже усі інші служби.
Сорокоуст — це сорок літургій, звершених одна за одною. Тобто за кожне ім’я мають виймати частиці протягом сорока літургій. Можна поминати християн за здоров’я та за упокій.
Піврічне та річне поминання — це поминання, відповідно, протягом шести місяців та одного року.
Поминання під час читання Неусипного Псалтиря
Поминання звершується братією Лаври під час читання Неусипного Псалтиря. Не читається Псалтир лише під час богослужіння або чернечого правила.
Це суто монастирська молитва. Змінюючи один одного, братія Лаври цілодобово читають цю священну книгу. Псалтир, що складається зі 150 псалмів, розбивається на двадцять відділень — кафізм. Кожна кафізма своєю чергою ділиться на три «слави». Пов’язана ця назва з тим, що після прочитання кожної «слави» зазвичай читається славослів’я Господу: «Слава Отцю і Сину і Святому Духу…». Після цієї молитви поминаються живі та померлі.
Таким чином, за людину, ім’я якої зазначене в записці на Неусипний Псалтир, в монастирі йде молитва вдень і вночі.
Братська молитва
Поминання відбувається братією Лаври під час ранкового молитовного правила.
Молебень
Молебень — коротке богослужіння прохального чи подячного характеру з молитовним зверненням до Бога, Богородиці або до святих. На відміну від літургії, яку, як правило, звершують лише у храмах, молебні можна служити в будь-якому місці: у будинках парафіян, на підприємствах, під час громадських заходів.
На молебнях не виймають частиці з просфор. Тому, якщо робити вибір між літургією та молебнем, потрібно віддати перевагу літургії, а вже потім замовляти молебень.
Молебні звершуються з читанням акафіста чи без нього. Також молебні можуть звершуватися з освяченням води.
Панахида
Панахида відправляється за упокій душ померлих. Так само, як і у разі молитов за здоров’я, спочатку краще замовити літургію за упокій, а вже потім — панахиду. У Свято-Успенській Святогірській Лаврі панахида відправляється по суботах.
Сугубо молячись за упокій душі померлого, ми просимо в Господа прощення його гріхів і проявляємо свою любов до нього.
Чому треба молитися за померлих?
Православна Церква молиться не тільки за живих своїх чад, але і за померлих. Це відбувається за Божественною літургією, під час якої на проскомідії виймаються частиці за упокій померлих, також їхні імена поминаються на заупокійній єктенії, за них відправляються літії та панахиди.
Молитви потребують усі: і живі, і померлі. Нам, живим, потрібна повсякчасна Божа допомога, адже як сказав Сам Господь: «Без Мене не можете робити нічого» (Ін. 15:5). І справді, на будь-яку добру справу нам потрібна допомога та благословення від Господа, і ми молимося, просимо у Бога про цю допомогу, отримуємо її і потім дякуємо Йому за даровані нам милості та щедроти.
Ті, хто відійшли з життя цього у життя вічне, вже не можуть самі просити і клопотати за себе. І тому ми, що живемо на землі, молимося за них, просимо молитися інших людей за наших дорогих родичів і друзів, замовляємо треби в Церкві, подаємо милостиню за цих людей, благаємо Господа дарувати їм спасіння та Царство Небесне.
Чи можна подати записки з іменами на поминання, якщо точно не знаю, чи була людина хрещена?
У Свято-Успенській Святогірській Лаврі братія звершує щоденне молитовне поминання за здоров’я та за упокій православних християн, охрещених у канонічній Православній Церкві. Прийняти записки з іменами для поминання людей нехрещених та інших конфесій ми не можемо.
Чи можна подавати записки за хрещених людей, якщо вони не ходять до Церкви?
Якщо хрещена в канонічній Православній Церкві людина не є (чи не була, якщо йдеться про померлого) відвертим богоборцем, не хулить Господа, Церкву, святих, то записки за неї подавати можна. Але подавати записки з іменами на богослужіння за людей, які не хочуть цього (чи не хотіли, якщо йдеться про померлих) не треба. Інакше вийде, що Ви змушуєте людину спілкуватися із Христом усупереч її власному бажанню.
Чи можна замовити молитовне поминання за здоров’я новонародженої нехрещеної дитини?
У Свято-Успенській Святогірській Лаврі братія звершує щоденне молитовне поминання за здоров’я православних християн, охрещених у канонічній Православній Церкві. За новонародженого можна молитися самим вдома і в храмі, не подаючи записку на богослужіння. Але найголовніше, що можна і потрібно зробити, це якнайшвидше охрестити його.
Чи можна замовити молитовне поминання за здоров’я дитини, яка ще не народилася?
Не можна. Ненароджена дитина ще не прийняла святого Хрещення, а у записках пишуть імена лише хрещених православних християн. Слід подавати записки за здоров’я майбутньої матері, а самій матері потрібно частіше бувати у храмі, сповідатися та причащатися. Це буде корисно для неї і для дитини, яка з моменту зачаття вже є людиною, що має безсмертну душу.
Які загальноприйняті скорочення пишуться у поминальних записках?
Імена мирян пишуться без скорочень та додаткової інформації, яка не стосується питання спасіння душі. Можна вказувати загальноприйняті скорочення: бол. (болящого), новопрест. (новопреставленого), млад. (младенця), отр. (отрока) та ін. Слід зазначити, що до 7 років дитина вказується як младенець, з 7 до 14 років — як отрок. Сан священнослужителя та чин насельника монастиря вказується перед ім’ям (протоієрей, архімандрит, інок, монах, протодиякон). У заупокійних записках перед ім’ям покійного протягом 40 днів після смерті зазвичай додають слово «новопреставленого». Для молитовного поминання священикові достатньо знати ім’я людини, дане в Хрещенні, за винятком наведених вище прикладів.
Яке поминання краще замовити для людини, котра хворіє?
У Святогірській Лаврі богослужіння звершуються згідно з церковним календарем. Літургія — це головне богослужіння, на яке подається записка. З розкладом богослужінь можна ознайомитися на нашому сайті. Але є виняток: у Великий піст літургія відбувається не щодня, а лише на вихідних. У такому разі краще подати записку за здоров’я людини, яка хворіє, на читання Невсипного Псалтиря або на братську молитву.
Як молитися за зниклих безвісти?
До отримання достовірного свідчення смерті християнина його слід поминати на молитовному правилі за здоров’я. Навіть якщо людини, яку поминають, вже немає в живих, це поминання є проханням про спасіння її душі.
Цей запис також доступний на: Russian