Архієрейська хіротонія митрополита Арсенія


5 грудня 2005 року у Свято-Успенському соборі Свято-Успенської Святогірської Лаври відбулася Божественна літургія, яку очолив Блаженніший митрополит Київський та всієї України Володимир у співслужінні Високопреосвященніших митрополита Дніпропетровського і Павлоградського Іринея, митрополита Донецького та Маріупольського Іларіона, архієпископа Вишгородського Павла, Преосвященніших єпископа Аліпія, єпископа Криворізького та Нікопольського Єфрема, єпископа Чернігівського і Ніжинського Амвросія та єпископа Васильківського Луки. За Божественною літургією над намісником Свято-Успенської Святогірської Лаври, архімандритом Арсенієм була звершена архієрейська хіротонія. Після Божественної літургії відбулося вручення єпископу Арсенію архієрейського жезла.

Слово архімандрита Арсенія (Яковенко), виголошене 4 грудня 2005 року у Свято-Успенському соборі Свято-Успенської Святогірської Лаври за вечірнім богослужінням при нареченні во єпископа Святогірського

Слово на вручення жезла єпископу Святогірському Арсенію (Яковенко)


Слово архімандрита Арсенія (Яковенко), виголошене 4 грудня 2005 року у Свято-Успенському соборі Свято-Успенської Святогірської Лаври за вечірнім богослужінням при нареченні во єпископа Святогірського

Слово архімандрита Арсенія при нареченні. 4 грудня 2005 р.

Ваше Блаженство!
Ваші Преосвященства, всечесні архіпастирі Церкви Христової!

Сьогодні із трепетом та хвилюванням я предстою перед вами напередодні дня моєї п’ятидесятниці, очікуючи сприйняти велику благодать архієрейства від Духа Святого через покладання ваших святительських рук.

Дерзаю приступити до цього великого таїнства не з самонадіяністю, а зі скрухою серця, бачачи свою недостойність і недостатність для сприйняття сугубої благодаті Божої, що закликає мене, негідного раба, до високого ступеня служіння архієрейського. Приступити до цього таїнства, сприйняття якого тріпотіли й уникали святі отці, і прийнявши його з благоговінням несли мужі святі, світильники, стовпи Церкви Христової, спонукає мене Господь Своєю любов’ю до мене, грішного, та Всеблагий Його Промисел про мене, недостойного, оживляючи в моєму серці зустрічну любов до мого Творця і Промислителя, спонукаючи згодою відповісти на найсолодший Його голос, що закликає: «Якщо любиш Мене… паси вівці Мої» (див. Ін. 21, 16).

Споглядаючи із соромом на своє недбайливе життя, дивуюся довготерпінню Божому і схиляю свій збентежений дух під десницю Господню, і віддаю себе в волю Божу — всепремудру і вседосконалу, — пам’ятаючи слова Псалмоспівця Давида, що «від Господа кроки людини побожної ставляться міцно» (Пс. 36, 23).

Озираючись на прожите життя і оглядаючи його, бачу очима віри знамення Промислу Божого на мені грішному. З моменту народження, з пелюшок я був незаслужено осипаний від Бога багатьма дарами Його благості.

Життям своїм я завдячую своїй матері, яка під час важких пологів готова була пожертвувати своїм життям, аби я був живий. Змалку я відчував поклик Божий у своїй душі, який ще при моїй появі на світ вустами лікаря, який сказав «поп народився», знаменував моє майбутнє служіння Церкві.

Я вдячний своїм батькам, які, виховуючи мене, подавали мені уроки моральності не лише на словах, а й на прикладах свого трудівницького життя. Я не мав щастя часто бувати у храмі Божому з дитинства, тому що зріс у селі, де церкву закрили та підірвали ще у 1931 році; але я бачив приклади християнського благочестя серед своїх односельців, які, незважаючи на атеїстичну агітацію, були істинними сповідниками Христовими. Бачачи і знаючи про висилки на каторгу, маючи приклади розстріляних наших сільських священників — отця Василія, отця Микити, отця Тихона, який загинув на каторзі в Карелії, протодиякона Олексія Мазієва, — чуючи погрози про позбавлення батьківських прав за релігійне виховання дітей, вони збиралися у сільських домівках для співу псалмів, акафістів, читання канонів, Псалтирі над померлими, знаходячи серед багатотрудного сільського життя час для молитовного спілкування з Богом. Назавжди у моїй пам’яті залишаться стоси зошитів, у які друкованими літерами, маючи два класи освіти церковно-парафіяльної школи, переписувала молитви, Євангеліє, акафісти моя бабуся, які читала потім довгими зимовими вечорами в усамітненні.

Незгладимі враження в дитячій душі залишили розповіді про святиню розташованих неподалік села печерних Щатрищегірського та Дивногірського монастирів, у печерні храми яких в нарочиті дні часто ходили або їздили односельці, ставлячись до них із сугубим благоговінням. Ще хлопчиком мене тягнуло в ці печери на крейдяних кручах — до цих свідків подвигів багатьох поколінь ченців. Відвідуючи ці святині, я вперше відчув солодке почуття молитви та дію закликаючої благодаті Божої.

Я пам’ятаю розповіді бабусі про ходіння пішки до Києво-Печерської Лаври, Почаєва і про святині, що там знаходяться. Я маю у роді своєму тих, хто ходив до Єрусалиму. Тож у дитинстві я із захопленням слухав і про отримання Благодатного вогню, і про нетлінні мощі, і про стопочку Божої Матері — як про щось бажане, близьке, дороге.

У п’ятому класі я зі своїм отцем відвідав собори Московського Кремля, а через рік — тоді ще забрану в Церкви святиню — печери Києво-Печерської Лаври. Ці поїздки справили на мене неоціненний вплив, і благодать цих святих місць ще більше утвердила в мені мрію присвятити життя своє служінню Богові та Церкві.

Вступивши після закінчення школи до сільськогосподарського інституту міста Воронежа, я нарешті отримав можливість часто відвідувати служби церковні, до яких, як до чистих джерел живої води, прагнула моя спрагла душа. Не залишав Господь Своєю милістю мене і під час служби в армії, яку я проходив недалеко від стародавнього міста Горохівця Володимирської єпархії, де я зустрівся з нині вже в Бозі спочилим старцем протоієреєм Веніаміном — настоятелем давнього храму Казанської ікони Божої Матері, який ніколи не закривався. Сам вигляд цього старця, котрий пройшов багаторічне горно сталінських гонінь і таборів, вселяв благоговіння та змушував прислухатися до його порад. У той час, коли простому сільському хлопцеві самому важко було зважитися виконати на ділі свої мрії про служіння Церкві, отець Веніамін своїм благодатним словом вивів мене на шлях життя церковного, сказавши у відповідь на мої подальші життєві плани, що їх «заради Церкви кинути можна».

Після закінчення служби в армії мене прийняли псаломщиком до Покровського собору міста Воронежа, де відбулася моя перша зустріч і знайомство з людиною, якій я багато чим зобов’язаний у своєму житті, яка мала живий досвід спілкування з відомими старцями-духівниками та плоди діяльного чернечого життя, основу котрого було покладено у стінах Лаври преподобного Сергія. Цією людиною був нині тут присутній єпископ Аліпій, тоді ще архімандрит, настоятель Покровського собору. Із спілкування з ним я вперше задумався про чернецтво, і хоча я не зовсім ще перейнявся розумінням та прагненням до життя чернечого, але в глибині душі я відчув, що це те, чого моя душа шукала і до чого Господь вів мене через любов до печер давніх монастирів і до розповідей про паломництва у древні обителі.

Тоді ж у келії отця Аліпія я познайомився з дивовижною людиною — схіархімандритом Серафимом (Мірчуком), який служив у с. Ожога Воронізько-Липецької єпархії, який підтвердив своїм благословенням пораду Владики Аліпія щодо вступу до духовних шкіл Троїце-Сергієвої Лаври. Життя в семінарії, у стінах «Великої келії преподобного Сергія», настанови викладачів, спілкування з лаврською братією, участь в урочистих службах, слухання відомих проповідників, прекрасних хорів, молитовна тиша стародавнього Троїцького собору, святиня мощів великого Авви Сергія, приклади віри й благочестя, історія Руського Православ’я, що застигла в храмах і стінах Лаври, — усе це справило на душу величезне враження та сприяло твердій рішучості в обранні чернечого способу життя.

Подальше закінчення семінарії та наступні постриг й висвячення в ієромонахи, призначення на парафіяльне служіння у храмі святих апостолів Петра і Павла в м. Червоний Лиман дало чудову змогу пізнати глибини парафіяльного життя і збагатитися спілкуванням з паствою, яку не тільки можна було повчати за обов’язком пастиря, але й багато чому повчатися у них як у людей, які пережили тяжкий період гонінь, зберігши вірність Церкві та чистоту святого Православ’я. Багато хто з них, будучи духовно керованими старцями, своєю ревністю і живим прикладом благочестя могли безмовно научати мене, молодого пастиря.

Прийнявши як волю Божу переведення з парафіяльного служіння до братії тоді щойно відкритої Святогірської обителі, що налічувала усього вісім насельників, і озираючись на відрізок життя, проведений у цьому святому місці, не кривлячи душею усвідомлюєш присутність благодаті Божої, яка відобразилася у назві Святі Гори та допомагає нести труди з улаштування святої обителі в нелегкий початковий період становлення монастиря. Величезну роль у внутрішньому улаштуванні обителі та духовній настроєності братії зіграли поради Владики Аліпія та старця схіархімандрита Серафима, дні спілкування з яким, до самої його смерті, були воістину нагородою від Бога у наш мізерний духоносними старцями час. Пам’ять зберігає як дорогоцінні перлини слова його порад, а приклад його ставлення до вчення Церкви, до храму, святинь, господарської діяльності багато в чому знайшов продовження у житті Святогірської Лаври.

Я вдячний Богові за те, що Він сподобив мене послужити відродженню такої великої святині, бути знаряддям Промислу Божого у справі відновлення та улаштування нашої обителі, які передбачили за багато десятиліть до цього святогірські старці, і брати участь в урочистостях присвоєння монастирю титулу Лаври, котре звершилося багато в чому завдяки батьківським турботам, клопотам і трудам правлячого архіпастиря Владики Іларіона, якого я щиро і глибоко поважаю за його невтомність, самовіддану працю, розуміння, котре я завжди зустрічав як намісник при вирішенні питань у справі управління святою обителлю, за довіру до мене, грішного, та за щиросердне ставлення не тільки до мого недостоїнства, але й до братів-насельників.

Оглядаючи як віруюча людина і священик свій життєвий шлях, в усьому вбачаю водійство міцної та люблячої десниці Господньої, яка приводить мене з одного місця в інше, поставляє на моєму шляху ті чи ті події та обставини, що сприяють моєму зміцненню у справах віри, яка оточує мене людьми духовними, спілкування з котрими невимовно сприяло духовному збагаченню, я глибиною свого серця усвідомлюю актуальність слів Христових: «Не ви Мене вибрали, але Я вас вибрав і поставив вас, щоб ви йшли і приносили плід» (Ін. 15, 16). Стоячи перед брамою Божественного милосердя і готуючись вступити в коло продовжувачів справи апостольської, чую глибиною віри зі сторінок Святого Письма голос Христа: «Не лякайсь… бо Я з тобою» (Єр. 1, 8).

Я вдячний Вам, Ваше Блаженство, всечесні архіпастирі, за довіру до мене, грішного, у справі обрання мого як майбутнього єпископа Церкви Христової, за труд, який Ви понесли, мандруючи до нашої обителі. Мені дорого те, що Ви вирішили звершити хіротонію під склепіннями цього Успенського собору в стінах Святогірської Лаври, в які при відродженні вкладені душа моя і серце. Я щиро вдячний, що в цьому таїнстві братимуть участь близькі моєму серцю архієреї, яким я багато чим зобов’язаний. Я усвідомлюю, що це не тільки велика честь для мене, а й нагорода святій обителі, завдяки честі якої намісник у ній поставляється у сан єпископа.

Я втішаюся від думки, що разом зі мною переживає і хвилюється однодушна братія, разом з якою Господь судив мені нести труди з відродження Святих Гір. Безліч дорогих і близьких мені за духом людей наповнюють сьогодні церкву, і душею своєю я відчуваю єдність духу та їхню молитовну участь у цей трепетний для моєї душі момент. І це для мене є ще одним із прикладів незаслуженої мною милості Божої. Усвідомлення цього ще більше спонукає з величезною відповідальністю готувати себе до прийняття великого дару благодаті та переживати, щоб благодать Божу я прийняв не марно (див. 2 Кор. 6, 1).

Я кидаю нині себе до Ваших святительських стоп, просячи про молитовну підтримку моєї убогості і недостатності, нехай сповниться вона благодаттю Божою, «всегда немощная врачующею и оскудевающая восполняющею», аби, озброївшись силою Божою, здійснювати служіння по слову апостола: «Пильнуйте себе і всю отару, в якій Дух Святий поставив вас єпископами, пасти Церкву Господа і Бога, яку Він придбав Собі Кров’ю Своєю» (Діян. 20, 28).

Просячи Вашого благословення на прийдешній подвиг, благаю не залишати мене у Ваших молитвах як майбутнього найменшого побратима, який наважився сприйняти на себе ярмо архіпастирського служіння, зі смиренням приймаючи високу честь єпископства, на яку я нині закликаюся Духом Святим через обрання Вашого Блаженства і собору архієреїв та яке приймаю і анітрохи всупереч глаголю. Амінь.

4 грудня 2005 року


Слово на вручення жезла єпископу Святогірському Арсенію (Яковенко)

Вручення жезла єпископу Святогірському Арсенію (Яковенко). 5 грудня 2005 р.Преосвященний єпископе Арсеніє, возлюблений у Христі брате!

По воле Божией, благой и совершенной, направляющей каждого человека к вечному спасению, ты сегодня получил благодать святительского служения. Отныне ты призываешься быть епископом Церкви Христовой, которую он стяжал своей Пречистой Кровью (Деян. 20, 28). С этого момента тебе надлежит всей жизнью являть в себе образ «Первосвященника Великого, прошедшего небеса» (Евр. 4, 14), приступать «с дерзновением к престолу благодати» (Евр. 4,  16), служить Богу «в праведности и святости» (Еф. 4, 24).

Волею Божою, благою й досконалою, спрямовуючою кожну людину до вічного спасіння, ти сьогодні отримав благодать святительського служіння. Віднині ти закликаєшся бути єпископом Церкви Христової, яку Він придбав Своєю Пречистою Кров’ю (див. Діян. 20, 28). З цього моменту тобі належить усім життям являти в собі образ «Первосвященника Великого, Котрий пройшов небеса» (Євр. 4, 14), приступати з дерзновінням до престолу благодаті (див. Євр. 4, 16), служити Богові «в праведності і святості» (Єф. 4, 24).

Важкий шлях служителя Божого, бо, окрім звичайної внутрішньої боротьби зі спокусами, що властиво кожному християнину, він повинен особливим чином «терпіти немочі безсильних і не собі догоджати» (Рим. 15, 1), як про це свідчить великий Апостол язи́ків: «Хто знемагає, з ким би і я не знемагав? Хто спокушається, за кого б я не палав?» (2 Кор. 11, 29). Осмислюючи висоту та складність архієрейського служіння, у кожного, хто на початку цього шляху, мимоволі з глибини душі вириваються слова пророка Мойсея: «Господи! Пошли іншого» (Вих. 4, 13). Але ми, відроджені від води і Духу (Ін. 3, 5), з досвіду знаємо, що всесильна благодать Божа «немощная врачует и оскудевающая восполняет», а сила Божа посилається людині тоді, коли вона починає усвідомлювати свої немочі: «Коли я немічний, — каже святий Павло, — тоді сильний» (2 Кор. 12, 10).

Згідно з православним віровченням, єпископ — продовжувач і наступник апостольського служіння в Церкві, заснованої Пастиреначальником як боголюдський організм, як живий, благодатний, таємничий союз людей з Богом і один з одним у Христі. «Багато нас становимо одне тіло у Христі, а окремо один одному є члени» (Рим. 12, 5). Разом з тим, Господу було завгодно, не порушуючи внутрішньої єдності Святої Церкви, виділити в ній за Своїм обранням особливих людей для несення різних служінь, серед яких виняткове місце займає єпископство. Єпископ — провісник і вчитель Євангелія, роздавач усім чадам церковним дарованої Богом благодаті. Тому богоносний вчитель древньої Церкви священномученик Ігнатій, єпископ Антіохійський вчить, звертаючись до мирян та кліру: «Нічого не робіть без єпископа… не думайте, аби вийшло щось похвальне у вас, якщо робитимете це самі по собі» (Послання до Магнезійців, 7).

Єпископ — не лише звершувач церковних таїнств і богослужінь. Він є пастирем і вчителем, наставником і батьком ввірених йому людей Божих. Архіпастир не має права на недбайливість, він повинен постійно пильнувати. «Пильнуйте себе і всю отару, в якій Дух Святий поставив вас єпископами, пасти Церкву Господа…» — сказано в Діяннях Апостолів (Діян. 20, 28). Це означає, що, пильнуючи себе, за настроєністю свого серця та розуму, архіпастир повинен невпинно дбати про цілісність і духовне улаштування свого словесного стада, доглядаючи «не примусово, а охоче і богоугодно, не для ганебної користі, а щиро, і не пануючи над спадщиною Божою, а подаючи приклад стадові» (1 Пет. 5, 2-3), щоб бути «взірцем для вірних у слові, в житті, в любові, в дусі, у вірі, в чистоті», як пише про це своєму учневі Тимофію Апостол Павло (1 Тим. 4, 12).

Протягом десяти років ти несеш послух намісника Свято-Успенської Святогірської обителі, яка милістю Божою і старанністю братії та благодійників відроджується. Рішенням Священного Синоду Української Православної Церкви від 9 березня 2004 року монастирю надано статус Лаври, що свідчить не лише про ту роль, яку відігравала обитель у минулі століття, а й про ті високі завдання, які покладає на обитель уся повнота нашої Церкви. Лавра — не просто великий монастир, а взірець для інших монастирів. Такими були і є Києво-Печерська, Почаївська, Троїце-Сергієва та Олександро-Невська Лаври. Сподіваємося і віримо, що Святогірська Лавра буде гідним продовжувачем славних традицій і стане духовним центром, місцем молитовного подвигу та християнського просвітництва. Від тебе, як намісника, а нині єпископа залежить дуже багато. У своїх діяннях будь мудрий, добросердий і доступний, згадуючи слова святителя Василія Великого, що «предстоятель слова має все робити і говорити з обачністю і після довгого випробування… і засвідченні навіть тих, які йому ввірені… він не має бути сприйнятливим до слави людської і прив’язаний до честі, що перевищує міру, але має виправляти тих, які віддають йому таку честь». Це ідеал служителя Вівтаря Господнього, який ти повинен завжди мати перед собою і до якого закликаю тебе прагнути усе своє життя.

До останнього подиху будь вірним обітницям, засвідченим тобою сьогодні перед нами — єпископами, духовенством та народом Божим.

А тепер з благоговінням і страхом Божим прийми архієрейський жезл, символ твого пастирства, мудрості та сили, з побажанням, аби благословення Небесне спомагало тобі в архіпастирських трудах, і приклич благодать Господню на тих, хто тут предстоїть та чекає твого першого архієрейського благословення.

Митрополит Київський та всієї України Володимир

Цей запис також доступний на: Russian